Online marketing kanalen kiezen

Online marketing kanalen kiezen

Leadgeneratie via meerdere kanalen vorm geven is een slimme aanpak. Hoe meer relevante kanalen, des te meer kans op het genereren van gekwalificeerde leads. Naast de keuze voor de te bewerken doelgroepen en het uitwerken van de buying persona’s, is de keuze voor de online marketing kanalen van groot belang.

Social media kanalen inzetten

Je wilt uiteraard de kanalen gebruiken die de doelgroep ook gebruikt, dus dat is een onderzoek waard. Een ander aspect dat de keuze van de online kanalen bepaalt is de mate van inspanning die het de organisatie kost om het kanaal op de juiste wijze met interessante content te vullen. Het ene kanaal is nu eenmaal meer geschikt dan het andere kanaal voor bepaalde type content. Stel dat de doelgroep goed op LinkedIn te vinden is, dan is het zinvol om te kijken naar interessante artikelen en white papers die u kunt in dit kanaal kunt delen.

Welke kanalen kies je?

Er zijn veel online marketing kanalen die u gebruiken en de populariteit per doelgroep blijft veranderen. We gaan hier kort in op 3 gangbare kanalen in de B2B omgeving:

LinkedIn. Dit is het grootste zakelijke sociale platform wat in Nederland wordt gebruikt. Iedere organisatie in de B2B zou aanwezig moeten zijn op dit platform. Zowel met een bedrijfspagina als met de verschillende medewerkers. Linkedin is een platform waarop je aan de geïnteresseerden duidelijk maakt wat je bedrijf doet en welke toegevoegde waarde je kunt bieden.

Iedere organisatie in de B2B zou aanwezig moeten zijn op dit platform.

De kennis die u op LinkedIn deelt kan uw eigen persoonlijke ervaring zijn, maar kunnen ook artikelen, White papers en Slideshare presentaties zijn waar interessante informatie  voor uw doelgroep in staat.

Zeker in combinatie met de advertising mogelijkheden, is LinkedIn voor een B2B organisatie een zeer geschikt kanaal om gericht doelgroepen te benaderen. LinkedIn heeft in Nederland meer dan 6 miljoen gebruikers en wordt maandelijks door 4,2 Nederlanders bezocht. Werledwijd heeft LinkedIN meer dan 467 miljoen leden.(Bron: Marketingfacts)

Lees ook:
Ken jij deze instellingen van LinkedIn al?

Slideshare. Dit kanaal is uitermate geschikt om kennis te delen in de vorm van presentaties. Als je in staat bent om je visie en kennis over bepaalde onderwerpen in een Powerpoint format te gieten, dan is dit een goed medium. Vooral omdat Slideshare steeds meer in de vorm van een zoekmachine relevante content biedt. SlideShare wordt maandelijks door 70 miljoen mensen bezocht en kent 38 miljoen geregistreerde gebruikers (wereldwijd). In totaal zijn er meer dan 18 miljoen presentaties geüpload. (Bron: Marketingfacts)

Youtube. YouTube heeft meer dan een miljard gebruikers. Dat is bijna een derde van alle mensen die internet gebruiken. En elke dag worden er honderden miljoenen uren aan video’s bekeken en miljarden weergaven gegenereerd op YouTube. Zeker in combinatie met de trend dat bewegende content steeds meer aan populariteit wint, is het gebruik van Youtube op zijn minst een overweging waard.  Immers, aantrekkelijke beelden zorgen voor meer interactie. Creatieve content is daarmee een must. (Bron: Youtbe.com)

Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat en Instagram zijn kanalen die ook in een B2B omgeving gebruikt kunnen worden, maar dat is zeer afhankelijk van het type product/dienst die wordt verkocht. Deze kanalen worden meer in een B2C omgeving gebruikt, waarbij Facebook in sommige landen (bv USA) wel weer erg populair is in de B2B markt.

Online marketing succes

Voor online marketing succes is het belangrijk om de juiste doelgroep en de juiste digitale kanalen te kiezen. Ga hierbij uit van twee vragen: op welke online kanalen zit mijn doelgroep en hoeveel inspanning kost het mijn organisatie om de online marketing content op een kwalitatieve manier te realiseren. Door gebruik te maken van een gestructureerde marketing campagne opzet en bijvoorbeeld marketing automation, wordt het mogelijk om de activiteiten bestuurbaar te maken en daarmee ook de investering in tijd en geld.